بخش آموزش در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در راستای توسعه سریع حوزه فناوری، مربیان نیز روشهای تدریس خود را بهبود بخشیدهاند. هدف روشهای تدریس امروزی صرفاً یادگیری دانشآموزان است و بر ایجاد محیطی جذاب و فراگیر تمرکز دارد که در آن افراد بتوانند مفاهیم را بهتر بیاموزند. در این مقاله میخواهیم در مورد مزایای استفاده از متاورس در مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی صحبت کنیم. اگر علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع یعنی متاورس و آموزش هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
متاورس و آموزش
با گسترش یادگیری آنلاین، بهویژه در پی همهگیری ویروس کرونا، بخش آموزش در حال حاضر عمدتاً بر روی گنجاندن فناوریهای فراگیر در برنامههای درسی دانشگاه متمرکز شده است تا یادگیری را سرگرمکننده و جذاب کند. متاورس (Metaverse) یکی از این مراکز برای متخصصان آموزش در سراسر جهان است. هدف این است که دانشآموزان در فعالیتهای سرگرم کننده شرکت کرده و یادگیری را به روشهای سرگرم کنندهتری تجربه کنند. دورانی که دانشآموزان بر اساس توضیحات معلمان خود سناریوهای کتاب درسی را تصور میکردند، گذشته است.
یکی از مزایای تحصیل با متاورس این است که امروز ما به بخشی از دنیای دیجیتال متصل هستیم. جایی که مفاهیمی مانند متاورس از طریق موارد استفاده در دنیای واقعی آشکار میشوند. در چنین سناریویی، تصور اینکه این شبکه دنیای مجازی به نام متاورس چه نتایج دگرگون کنندهای میتواند برای سیستم آموزشی جهانی به ارمغان بیاورد، دشوار نیست.
متاورس چیست؟
متاورس یک دنیای مجازی سه بعدی است که جنبههای بازی آنلاین، رسانههای اجتماعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را ادغام میکند تا فضایی را ایجاد کند که کاربران بتوانند به صورت مجازی با هم تعامل داشته باشند. این یک اکوسیستم پایدار، همیشه فعال و در زمان واقعی است که از محدودیتهای مرزهای جغرافیایی فراتر میرود تا خدمات ارزشمندی را به کاربران ارائه دهد.
این دنیای مجازی میتواند خدماتی را به شما ارائه دهد که در دنیای واقعی غیرممکن است. یکی از مزایای متاورس این است که فضایی برای بازی، معاشرت، سرگرمی، یادگیری، کار و فرصتهای تجاری مختلف ارائه میدهد. در بخشهای بعدی، برخی از مزایای متاورس و تاثیر آن در اثربخشی در آموزش را بررسی خواهیم کرد.
مزایا و معایب استفاده از بسترهای مجازی در آموزش چیست؟
پلتفرمهای یادگیری دیجیتال امروزی از نظر فنی بسیار کارآمدتر از تعریف متاورس هستند زیرا به هم متصل نیستند و نقش متاورس در کسب و کارهای آموزشی یک ماهیت چند وجهی دارد. البته امکان اتصال آنها در آینده وجود دارد. ممکن است این فرآیند به VR کمک کند تا جایگاه خود را به دست آورد، زیرا تولیدکنندگان در تلاش هستند تا در آینده به پلتفرم محاسباتی جهانی تبدیل شوند.
طبق تحقیقات ABI، قبل از همهگیری، پیشبینی میشد که بازار واقعیت مجازی با نرخ مرکب سالانه ۴۵.۷ درصد رشد کند، با درآمد بیش از ۲۴.۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴. اما حتی در شرایط سلامت فعلی، VR همچنان به رونق خود ادامه میدهد. در یک نظرسنجی جداگانه، PricewaterhouseCoopers پیش بینی میکند که تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۲۳.۵ میلیون محل کار از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای آموزش، جلسات کاری یا خدمات مشتری استفاده خواهند کرد. پیشبینی میشود فروش هدستها به تنهایی برای آموزش تا سال ۲۰۲۲ به ۲.۲ میلیارد دلار برسد و از هر سه کسبوکار کوچک یا متوسط در ایالات متحده، یک شرکت قصد دارد یک برنامه آموزشی VR را راهاندازی کند.
در حال حاضر شواهدی مبنی بر جذب فناوریهای متاورس وجود دارد. شرکتهای بزرگ هیوندای، زیمنس، بیامو، شورون، تایسون و آدیداس استارتآپهایی مانند زپتو را برای ساخت پلتفرمهای آموزشی VR استخدام کردهاند. اینترپلی ادعا میکند که استفاده از پلتفرم آن در سال ۲۰۲۰، ۴۴۵ درصد افزایش یافته که نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.
مفهوم متاورس و آموزش چه تاثیراتی در آموزش فرهنگی دارد؟
برخی از شرکتها در حال بررسی کاربرد فناوریهای متاورس برای مسائل چالش برانگیزتر هستند و همچنین مزایا و معایب متاورس در زندگی دانش آموزان را ارزیابی میکنند. Vantage Point مستقر در لس آنجلس، کالیفرنیا، در حال توسعه یک پلت فرم VR به طور خاص برای جلوگیری از آزار و اذیت در محل کار است. این نرمافزار با ماژولهایی برای مردان و زنان تلاش میکند تا به تفاوتهای ظریف موقعیتهای آزار و اذیت رایج رسیدگی کند. همچنین روی برچسبها و تعصب، مداخلات بیننده و پاسخهای مختلف جامعه متمرکز بر این موضوع کار میکند.
بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت، مورگان مرسر معتقد است که واسطهها گام بعدی هستند که میتوانند روابط مستقیم و عاطفی فراتر از کارایی هر شبکه مبتنی بر پلتفرم متاورس ایجاد کنند. درک احساس سردی، گرما، ناراحتی یا احساس وجود یک فیل در اتاق دشوار است. اگر واقعاً بتوانید چیزی را در اتاق احساس کرده و آن احساس را به اقداماتی که میتوانید انجام دهید متصل کنید، آموزش موثر میشود.
یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ توسط PricewaterhouseCoopers نشان داد که دانشآموزان در VR چهار برابر بیشتر از دانشآموزان آموزش الکترونیک متمرکز هستند. همچنین، ۲۷۵ درصد از به کارگیری مهارتهای جدید پس از آموزش اطمینان بیشتری دارند.
آیا متاورس به اثربخشی یادگیری کمک می کند؟
متاورس ویژگیهای در اختیار صنعت آموزش قرار میدهد که شامل موارد زیر هستند:
یک تجربه یادگیری همه جانبه
یکی از اولین مزایای متاورس در آموزش، تجسم سه بعدی است. آموزش از طریق متاورس میتواند دانشآموزان را در یک دنیای فانتزی سه بعدی درگیر کند. متاورس مکانی است که در آن میتوانند مانند یک کلاس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سه بعدی اطراف خود را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند. چه در عصر حجر ماقبل تاریخ باشد و چه دوران مدرن، فرصتهای یادگیری با متاورس میتواند دانشآموزان را عملاً به دورههای مختلف تاریخی منتقل کند و نیاز به تخیل را از بین ببرد. آیا یادگیری در مورد سفرهای قایقرانی کلمبیا در کشتی او و کشف آمریکا در قرن پانزدهم شگفت انگیز نیست؟
بازیگونه سازی
در مدارس متاورسی میتوان به دانشآموزان به شیوهای جذاب، منفعلانه یا فعال آموزش داد، زیرا به این شکل مفاهیم بهتر آموزش داده میشوند. متاورس همین کار را برای دانشآموزان از طریق گیمیفیکیشن انجام میدهد، که فرآیند ترکیب چیزی در عناصر بازی برای تشویق تعامل کاربر است. گیمیفیکیشن در دنیای متاورس و آموزش، سرگرمی و یادگیری را با هم ترکیب میکند تا تعامل دانشآموزان را در زمانی که نیاز به انجام وظایف سرگرمکننده دارند، افزایش دهد. این مزایای متاورس باعث میشود که دانشآموزان به موقع به یادگیری و تکمیل تکالیف بپردازند.
تمرین عملی
مفهوم متاورس و آموزش با درگیر کردن دانشآموزان در تمرینهای عملی، ابزارهای آموزشی سنتی را بازتعریف میکند که میتوانند در یک محیط واقعی خطرناک و دشوار باشند. این مزیت متاورس به دانشآموزان کمک میکند تا نظریهها را بهتر درک کرده و مهارتهای خود را تقویت کنند و آنها را برای تلاشهای واقعی آماده خواهند کرد. دانشآموزان میتوانند عملیات پیچیده در دنیای متاورس بدون زحمت زیادی انجام دهند. با این حال چنین آموزشی به در نظر گرفتن تجهیزات لازم برای راه اندازی یک مدرسه متاورسی نیاز دارد.
یادگیری در زندگی واقعی
برخلاف سیستم آموزشی سنتی، که به سختی ارتباط و تعامل فعال بین دانشآموزان را تشویق میکند، کلاسهای متاورسی اکوسیستمهای واقعی را ارائه میدهند. این مزیت متاورس به دانشآموزان آموزش میدهد تا با همسالان و همکلاسیهای خود تعامل بهتری داشته باشند. در دنیای متاورس و آموزش، مربیان میتوانند دانشآموزان را در سناریوهای مختلف واقعی راهنمایی کنند؛ جایی که میتوانند در فعالیتها شرکت کرده و سپس در مورد بینش و بینش خود بحث کنند.
بهبود سرعت یادگیری
طبق مطالعهای که توسط PwC انجام شده است، کارمندان در دورههای مبتنی بر واقعیت مجازی چهار برابر سریعتر از محیط کلاس درس یاد میگیرند. تجربه فراگیر متاورس و آموزش که از طریق گیمیفیکیشن، تمرینات عملی جذاب، عناصر سه بعدی و فعالیتهای سرگرم کننده به دست میآید، میتواند دانشآموزان را یک قدم جلوتر نگه دارد. علاوه بر این، با متاورس و آموزش، دانشآموزان کمتر احساس حواس پرتی خواهند کرد زیرا میتوانند مطالب را از طریق شبیه سازیهای سه بعدی که به طور کامل بینایی و توجه آنها را تحریک میکند، درک کنند.
منبع آموزشی مقرون به صرفه
از دیگر مزایای متاورس و آموزش میتوان به قیمت مناسب برای تهیه تجهیزات اشاره کرد. دانشگاههایی وجود دارند که به دلیل هزینه بالای استقرار و نگهداری اشیا از قابلیتهای واقعیت مجازی برای این موضوع استفاده میکنند.
سخن پایانی
اگرچه مفهوم متاورس و آموزش مطرح شده، پتانسیل آن در این صنعت هنوز به طور کامل کشف نشده است. سرمایهگذاریهای قابل توجه برای افزایش دسترسی دانشآموزان به یادگیری از طریق فناوری، و چندین استارتآپ و مدرسه برجسته که امکان متاورس و آموزش را بررسی میکنند، امیدی برای آینده این فناوری ایجاد میکند. متاورس با مزایای بی شمار خود، بدون شک سیستم آموزشی را اصلاح میکند، یادگیری را تسریع میبخشد و سیستم موجود را به سیستمی پیشرفتهتر، نوآورانهتر و مرتبطتر تبدیل خواهد کرد.